Tuesday, 13 April , 2021
امروز : سه شنبه, ۲۴ فروردین , ۱۴۰۰ - 2 رمضان 1442
شناسه خبر : 11718
  پرینتخانه » برگزیده تاریخ انتشار : 16 فروردین 1400 - 1:25 |

دشتگلی: اقدام شتاب‌زده تغییر گروه شغلی تئاتر جان اهالی تئاتر را در معرض خطر قرار داده است

– اخبار فرهنگی – محمد دشتگلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی گزارشگران ضمن..

دشتگلی: اقدام شتاب‌زده تغییر گروه شغلی تئاتر جان اهالی تئاتر را در معرض خطر قرار داده است

دشتگلی: اقدام شتاب‌زده تغییر گروه شغلی تئاتر جان اهالی تئاتر را در معرض خطر قرار داده است – اخبار فرهنگی –

محمد دشتگلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی گزارشگران ضمن انتقاد به نوع کارشناسی و دسته‌بندی گروه‌های مختلف شغلی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: به نظر مشاغل موجود در گروه سوم شغلی سنخیت زیادی با فعالیت‌های فرهنگی و هنری نداشته و هم‌گروه شدن تئاتر و سینما با این مشاغل به دلیل عدم کارشناسی درست در مورد مشاغل فرهنگی است که البته این مورد با پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی برطرف شده و تئاتر از گروه سوم به گروه دوم منتقل شد.

وی در این‌باره افزود: این اقدام باعث افزایش فعالیت‌ اهالی تئاتر شده با توجه به اینکه تئاتر نیاز به حضور هنرمندان دارد، در این شرایط فرصت بیشتری در اختیار گروه‌های نمایشی قرار خواهد گرفت و اگر از قبل این تقسیم‌بندی صورت می‌گرفت گروه‌های تئاتری آسیب کمتری را متحمل می‌شدند.

این تغییر گروه شغلی در تئاتر و سینما به‌طور هم‌زمان اتفاق افتاده و اساساً این دو گونه نمایشی در کنار هم دیده می‌شوند. محمد دشتگلی ضمن انتقاد به این مطلب یادآور شد: شاید قرار دادن سینما و تئاتر در یک گروه کار درستی نباشد زیرا در سینما از قبل یک اثر تولیدشده و روی پرده به نمایش درمی‌آید ولی گروه‌های تئاتری باید در همان زمان و در زمان پیک کرونا فعالیت کنند، به همین جهت سینما آسیب کمتری دارد و برای مثال در سینما هنگام اجرا پشت‌صحنه‌ای وجود نداشته و هنرمند هم به‌طور مستقیم با نفس تماشاگر در ارتباط نخواهد بود.

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد معتقد است تنها تغییر گروه شغلی برای خدمت به اهالی تئاتر کافی نبوده و این اقدام الزاماتی را به دنبال خواهد داشت، وی دراین‌باره مطرح کرد: زیرساخت‌های لازم برای اینکه تئاتر در گروه دوم شغلی قرار بگیرد تعریف و تدبیر نشده و این اقدام خیلی شتاب‌زده انجام‌شده و قوانین اجرا در این شرایط بدون کار کارشناسی شده وضع‌شده است، برای مثال اگر بنا بر یک اجرا در هرروز باشد و یا قرار باشد تا میان اجراهای مختلف زمانی صرف شود و سالن ضدعفونی گردد، این اقدام برای تماشاخانه‌های خصوصی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

تئاتر همواره به مخاطب آن زنده است و موضوع حضور مخاطب در شرایط کرونایی از نگرانی‌های اهالی تئاتر است؛ محمد دشتگلی دراین‌باره توضیح داد: در رابطه با حضور تماشاگران در سالن‌های نمایش به نظر باگذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا مردم دیگر حساسیت‌های گذشته را نداشته و در چند باری که در سال ۹۹ سالن‌ها بازگشایی شد شاهد استقبال خوب مخاطبان از اجراهای نمایشی بودیم و البته همین مهم خطرات اجرا در شرایط کرونایی را افزایش می‌دهد.

حفظ جان اهالی تئاتر و مخاطبان آن از مسائل اصلی بازگشایی تئاتر در شرایط نارنجی کرونا است، مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در رابطه با امکان فراهم کردن مقدمات و ملزومات این مهم توسط سالن‌های نمایشی و تماشاخانه‌ها اظهار کرد: متأسفانه امکان رعایت دستورالعمل‌های لازم با این مهم در اکثر تماشاخانه‌ها فراهم نبوده و حدود ۹۰ درصد آن‌ها فاقد استانداردهای لازم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

وی در این‌باره توضیح داد: برای مثال درب ورود و خروج مناسب، ارتفاع مناسب سقف سالن‌های نمایش و امکانات پشت‌صحنه از مواردی هستند که در سالن‌های نمایشی وجود ندارند و از همه مهم‌تر مشکلاتی به جهت سالن انتظار در تماشاخانه‌ها برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی میان مخاطبان نیز وجود خواهد داشت.

دشتگلی ضمن ابراز این نکته که در این شرایط جان اهالی تئاتر درخطر است تأکید کرد: اکثر تماشاخانه‌ها فضای مناسب برای تهویه را هم ندارند و اهالی تئاتر را در معرض خطر قرار می‌دهد و متأسفانه استانداردهای لازم تماشاخانه‌ها تنها به دلیل علاقه به بیان آمارهای تئاتری موردتوجه مسئولین قرار نگرفته است، امیدواریم اتفاقی رخ ندهد تا با به خطر افتادن جان افراد به فکر رعایت استانداردهای لازم باشیم.

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد ضمن بیان انتظارات خود از اداره کل هنرهای نمایشی به جهت حفظ جان اهالی تئاتر تصریح کرد: این اداره کل حداقل می‌تواند به‌جای برگزاری برخی از رویدادها و جشنواره‌ها که در این شرایط کمکی به حال تئاتر نمی‌کند بودجه و اعتباری را برای تأمین موارد بهداشتی برای سالن‌های نمایش اختصاص داده و از آسیب حداکثری اهالی تئاتر جلوگیری کنند و یا بخشی از اعتباراتش را برای گرفتن تست کرونا رندمی و یا کلی از هنرمندان تئاتر اختصاص دهد تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

وی ضمن بیان این نکته که از زمان شروع ویروس کرونا تا به امروز زمان بسیاری برای تدبیر شرایط تئاتر وجود داشت ولی این اتفاق رخ نداده است یادآور شد: تلاش‌های نهادهای دولتی ازجمله سازمان سینمایی و اداره کل هنرهای نمایشی برای بازگشایی این مراکز فرهنگی علی‌رغم قابل‌تقدیر بودند به‌نوعی پاک کردن صورت‌مسئله آن‌هاست زیرا عدم انجام کار مناسب برای اهالی تئاتر باعث شده تا این نهادها با انتقال آن به گروه ۲ شغلی و ادامه فعالیت‌های تئاتر در شرایط پرخطر صورت‌مسئله را پاک‌کرده و فکری به جهت حفظ جان اهالی تئاتر در زمان شروع موج چهارم کرونا نکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمان زیادی از شروع مشکلات تئاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا گذشته و اقدامی برای حل آن انجام‌ نشده است، شاید به‌ نوعی انجام این کار در این زمان بیشتر شبیه به یک فعالیت انتخاباتی باشد.

تداوم فعالیت سالن‌های تئاتر مسئولیت‌‌پذیری اداره‌کل هنرهای‌نمایشی‌ را می‌طلبدآغاز به کار تماشاخانه ایرانشهر با نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت و دانشگاهی

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.